reklama

Spomienky na starého otca

V novembri to bude 20 rokov čo si od nás odišiel a pre mňa to je stále akokeby to bolo iba včera.

Písmo: A- | A+

Mal som len 7 rokov no pamätám si toho čo sme prežili viac ako si dokážeš predstaviť. Stále mám v živej pamäti, ako som v ten osudný deň sedel schúlený v obývačke blízko balkónových dverí pod lampou a plakal. Tá lampa je tam dodnes ako mnoho iných vecí, ktoré po Tebe zostali.

Pripomína mi Ťa jedálenský stôl so stoličkami, pri ktorom sme sedávali a kde si nám s bratom dával po kúskoch osoleného hovädzieho mäsa z polievky. Po obede glg piva na odgrgnutie a lepšie trávenie.

Pripomína mi Ťa aj veľké rádio kde si často počúval vodné stavy a zo Slovenského rozhlasu sa niesol ženský hlas hlásiaci "hladina vady pádajt". Keď si usúdil, že stavy sú priaznivé, brával si nás na ryby na Bukovec či Ružín v bielej Škode 120L, ktorá ešte dlhé roky slúžila. Po ceste si nám s bratom kúpil zmrzlinu v bielom kelímku, ktorá sa volala Maja po usilovenej včielke Maji a cestou späť ďalšiu. Z času na čas chodievala s nami aj stará mama, lebo si vraj unavený zaspával za volantom tak dávala pozor aby sme neskončili v jarku. Pri vode nám vždy niečo štrikovala, háčkovala či štopkala ponožky čo sme rozderavili jedna radosť.

Pamätám si aj to ako si nás brával do blízkeho lesa na huby a na hlave si mával vreckovku so štyrmi uzlíkmi. Tá nám slúžila ako košík. Mal si dobrý zrak a tak si už huby videl ďaleko dopredu. Posielal si nás "tamto za strom" či tam niečo nebude a po veľkom kriku "starý oteeec! Našiel som hubuuu!" si prišiel s prekvapeným výrazom v tvári že si ju tam nevidel a aký som len šikovný chlapec.

Pamätám si ako si každý večer pozeral správy v televízii a muselo byť pri tom hrobové ticho. Bol to Tvoj večerníček hneď po tom našom. Často sme po detskom večerníčku ktorým nás sprevádal dedko večerníček so svojím štvornohým priateľom museli ísť hneď do kúpelne sa poumývať a keď stará mama nedávala pozor, už sme s kefkou v ruke čistiac si zuby kukučkovali cez dvere čo také zaujímavé v tích správach dávajú.

Pamätám si ako nám vždy pred zimou priniesli kopu uhlia na kúrenie ktoré bolo treba prehádzať cez okno do kotolne. Bolo nám jedno že budeme ako kominári, no pomáhať sme chceli za každú cenu. Veď s nami Ti to pôjde predsa rýchlejšie.

Pamätám si ako sme Ti pomáhali pri pílení dreva na cirkulárke. Museli sme byť veľmi opatrný aby sme neprišli o niektoré prsty ako Ty. Bolo to nebezpečné, no ale bez nás by Ti to určite nešlo tak od ruky nie?

Pamätám si aj tú kopu hnoja ktorú nám raz doviezli na hnojenie záhrady kde sa sadilo. Mám v živej pamäti malý červený fúrik v ktorom som vozil hnoj. Musel som, veď to inak ani nešlo.

No bohužiaľ si doteraz pamätám aj deň ked si odišiel a to je tá najhoršia spomienka. Videl som Ťa naposledy skoro ráno keď si išiel pešo naproti svojim kamarátom, ktorí mali prísť pre Teba do dediny na autobuse na zájazd.

Je mi za Tebou aj po takmer dvadsiatich rokoch veľmi smutno a vždy keď niečo majstrujem, vidím bielu Škodu 120L, pozerám správy, cítim hnoj, počujem cirkulárku, idem do lesa, jem zmrzlinu či vidím rybára na brehu jazera, spomeniem si...

Jozef Kriváň

Jozef Kriváň

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

konštruktér pracujúci v automobilovom priemysle Zoznam autorových rubrík:  RodinaSpoločnosťAutáCestovanieIné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu